August 2008. Canale, Anna Frank, felinare rosii, Rembrand…acestea sunt brandurile incontestabile ale Amsterdamului. Poate nu in aceasta ordine, insa acestea sunt primele cuvinte care pot sa descrie orasul.
Amsterdamul este orasul canalelor. Acestea deseneaza un fel de panza de paianjen pe harta. La baza acesteia este Central Station- Gara Centrala. Pe canale circula agale vaporase cu turisti. Insa cei mai multi prefera o plimbare la DAM, unde piata centrala e intesata. DAM-ul e cea mai faimoasa piata din intreaga Olanda, centrul oficial. Satul de pescari ce s-a transformat mai tarziu in Amsteldamme a fost construit incepand de aici pe la 1270. In piata se intalnesc hipiotii si travestitii din intreaga Europa inca din anii 60. Dam-ul a dat de fapt numele orasului, pentru ca initial Dam-ul a fost construit ca un zid de aparare, un fel de dig pentru stavilirea apelor Amstelului. Ulterior, Amstelul a devenit coloana vertebrala pe acre s-a dezvoltat Amsterdamul. In Dam pescarii obisnuiau odinioara sa isi vanda marfa, acum au loc ceremoniile oficiale, paradele, au loc evenimentele cel mai importante din viata metropolei si, totodata e locul preferat al turistilor datorita deschiderii. Este foarte aglomerata, intesata de magazine, este un loc predilect pentru spectacole in aer liber. Damul este punctul de plecare traditional al tuturor tururilor de oras, din piata radiaza strazile care duc spre cele mai importante atractii turistice, administrative si economice.
Monumentul national este situat in prelungirea pietei Dam si este un obelisc alb, in mijlocul pietei, construit dupa cel de al doilea razboi mondial pentru a comemora victimele. Unsprezece urne contin pamant din cele 11 regiuni ale Olandei, iar cea de a douasprezecea contine pamant din fosta colonie Indiile Olandeze de Est, acum Indonezia. A devenit un simbol al intregii tari. In seara de 4 mai, sarbatoarea Olandei, la ora 8, intreaga tara comemoreaza eroii prin 2 minute de liniste absoluta.
In fata monumentului se afla palatul regal- Koninklijk Paleis, o constructie masiva in stil clasicdeschis publicului din iunie pana in septembrie E construit intre anii 1648-1655. Se sprijina pe 13.659 piloni scufundati in solul mlastinos. . Noi I-am admirat fatada. Cu sculpturile impozante de pe fronton, care sunt o reprezentare alegorica a orasului, inconjurat de Neptun si de fiinte mitologice ale marii. Acum nu e folosit ca resedinta regala, aici au loc primirile si ceremoniile oficiale.
In laterala palatului regal se afla Nieuwe Kerk- Biserica Noua, ce ocupa un colt intreg al Dam-ului. Constructia acestei biserici a inceput in jurul anilor 1400, distrusa de un incendiu in 1645. Azi e de fapt o extensia a Dam-ului, aici au loc expozitii si dezbateri, conferinte si prelegeri. Un colt e ocupat de o cafenea, care se extinde in piata.
Alte cladiri din piata: De Waag-Casa de Evaluare, datand din 1488, construita ca poarta a orasului, folosita apoi de breslele mestesugaresti, Museum Amstelkring, in fapt o biserica catolica cu altar baroc, folosita intre 1661-1888 desi ritul catolic fusese scos in afara legii de la 1578, Muzeul Maritim al Olandei, un fost depozit naval, transformat acum in muzeu.
Tot in piata e si Muzeul Madame Tussaud al figurilor de ceara. Atractia pentru aceste statuete parea a fi mare, pentru ca sirul celor doritori sa le priveasca se intindea de-a lungul cladirii. Nu am intrat, am preferat sa admiram privelistea celor doua strazi principale ce pleaca din Dam: Raadhuissstraad- Strada Primariei si Rovin. Din pacate, strada cu felinarele rosii am ratat-o, fiindca am plecat spre Rotterdam. Abia seara am realizat cat de aproape eram, la doar o strada distanta. Ramane pe alta data, cand nu vom mai fi contra-cronometru.
Români pentru români
Acum 14 ani
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu